Svar: Yoghurt produkter til baby

24. april 2024

Alder:
7 mdr.

Kære mødregruppe

Tak for jeres brev og spørgsmål omkring yoghurtprodukter til baby:)

Jeg har kontaktet Nestlé, som fortæller, at produktet faktisk er udgået fra det danske marked, sammen med deres øvrige børnemad. Det fås desværre ikke i Danmark mere.

I forhold til surmælksprodukter til baby og anbefalinger, så er Sundhedsstyrelsens anbefaling, at børn fra 9 måneders alderen kan tilbydes lidt surmælksprodukt, max 50 ml (½ dl.) pr. dag. Frem mod 1 års alderen kan mængden af surmælksprodukt stige fra ½ dl. til 1 dl. på en dag.

Det anbefales, at man vælger neutral yoghurt, tykmælk eller A38 af sødmælkstypen. Det vil sige surmælksprodukter, som indeholder ca. 3.5 % fedt og max 3.5% protein. Børn må f.eks. ikke få ...

Annonce

... ymer, skyr, fromage frais, ylette og kvark, så længe de er under 2 år.
Man bør også begrænse surmælksprodukter med frugt, da de har et højt indhold af sukker og mere karakter af dessert end af mad.

I forhold til yoghurtprodukter, som er lavet direkte til babyer f.eks. YOGO frugt, der kan gives fra 6-36 måneder, så kan disse godt bruges som del af en varieret kost. I bør dog være opmærksomme på, at disse produkter ofte ikke kun indeholder yoghurt, men også frugt og bærpuré. Og til de yngste børn, vil det være for meget med en hel kop (100 gram). Så portionsstørrelsen skal tilpasses det enkelte barns alder.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Og som sagt fås det nævnte produkt ikke længere i Danmark.

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi